افزایش تأثیرات رژیم کم کربوهیدرات با مصرف شکلات

 در یک مطالعه ی تعجب آور، محققان کشف کردند که مواد شیمیایی موجود درشکلات می تواند اثرات کاهش وزن رژیم کم کربوهیدرات را افزایش دهد.

گزارش این تحقیق درآرشیو بین المللی پزشکی منتشر شده است .دراین گزارش آمده است ترکیبات فعال زیستی موجود درشکلات می تواند تأثیرات مفیدی بر سلامت افراد برجا گذارد، البته در این گزارش مصرف مقادیر زیاد شکلات توصیه نمی شود اما به این موضوع اشاره شده است که مصرف شکلات همراه با یک رژیم کم کربوهیدرات و انجام ورزش زیاد می تواند مقدار کلسترول خون را بمیزان بیشتری کاهش داده و به کاهش وزن کمک کند.

 مطالعه بر روی شکلات و دیابت

نتایج این تحقیق اخبارخوبی برای افراد مبتلا به دیابت است، چنانچه یافته های این تحقیق اثبات شود شکلات می تواند از ابتلا افراد به چاقی یا اضافه وزن جلوگیری نماید. چاقی خطر ابتلا به  بیماریهای  نظیر دیابت  نوع 2، بیماری قلبی، سکته ی مغزی و برخی انواع سرطان را افزایش می دهد.

علاوه بر این در این مطالعه، محققان نشان دادند که شکلات می تواند مقدار کلسترول بد را کاهش دهد. سرخرگهای افراد مبتلا به دیابت مستعد آسیب می باشند زیرا قرار گرفتن درمعرض مقادیر زیاد  گلوکز به مدت طولانی می تواند موجب تخریب سرخرگها شده و آنها را باریک نماید که احتمال مسدود شدن آنها را افزایش می دهد، به همین علت مدیریت مقدار کلسترول خون برای افراد مبتلا به دیابت بسیار حیاتی است.

دراین تحقیق دانشمندان افراد شرکت کننده را به سه گروه تقسیم کردند: گروه اول که از یک رژیم  کم کربوهیدرات تبعیت می کردند، گروه دوم رژیم کم کربوهیدرات همراه با مصرف روزانه ی 42 گرم شکلات تلخ در روز و گروه سوم که رژیم عادی خود را دنبال  می کردند.

محققان وزن افراد شرکت کننده  را قبل و بعد  از آزمایش اندازه گیری کردند وهمچنین از شرکت کنندگان خواسته شد تا به پرسشنامه ای درباره ی کیفیت خواب و سلامت کلی خود قبل و بعد از آزمایش پاسخ گویند.

نتایج این تحقیق نشان داد کاهش وزن افرادی که تحت رژیم غذایی کم کربوهیدرات بودند بیش از افرادیست که رژیم  غذایی عادی خود را دنبال می کردند. اما جالب توجه اینکه کاهش وزن افراد گروه دوم (رژیم کم کربوهیدرات + شکلات تلخ) ده درصد بیش از گروه اول بود و این کاهش وزن پس از گشت سه هفته همچنان ثابت ماند مشکلی که گروه اول با آن روبرو بودند (بازگشت وزن از دست رفته  پس از گذشت زمان).

همچنین افرادگروه دوم(رژیم  کربوهیدرات+ شکلات) دارای مقدار کلسترول بد یا  لیپوپروتئین با دانسیته ی پایین(LDL)  کمتری بودند و کیفیت خواب و سلامت کلی آنها بهبود یافته بود.

یکی از باورهای نادرست درباره ی افراد مبتلا به دیابت این است که آنها هرگز نمی توانند شکلات مصرف کنند اما  این طور نیست بلکه خوردن بیش از حد شکلات قطعاً برای آنها مضر است به افراد مبتلا به دیابت  توصیه می شود به جای شکلاتهای شیری که حاوی مقادیر زیادی شکر افزوده هستند از شکلات های تلخ یا Dark chocolateاستفاده کنند، البته خوردن شکلات دیابتی توصیه نمی شود زیرا افزایش مقدار قند خون با خوردن این نوع جایگزین ها (شکلات بدون قند  که انرژی وقند کمتری دارد) چندان کمتر از شکلاتهای  شیری و شیرین  نیست. درضمن این نوع  از شکلاتهای دیابتی بسیار گرانقیمت بوده و بسیاری از افراد با خوردن آن دچار لینت (روانی شکم) می شود.

 فواید  حیرت انگیز  شکلات

مدیر موسسه ی تحقیقاتی رژیم غذایی و بهداشت Johannes Bohannonمی گوید: علیرغم تعجب ما، شکلات دارای فوایدی واقعی است، اما مصرف شکلات به تنهایی کافی نیست بلکه در ترکیب با ورزش و کاهش کربوهیدرات در رژیم  غذایی، شکلات می تواند موجب تسریع درکاهش وزن شود. محققان می گویند شکلاتهایی که حاوی مقادیر زیادی کاکائو هستند دارای پتانسیل افزایش تأثیر سایر انواع رژیم ها می باشند.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/mar/chocolate-chemical-could-enhance-low-carb-diet-93262313.html